تحلیل قصه ای لکی بر مبنای روانشناسی یونگ
نویسندگان
چکیده
قصه؛ بخش مهمی از میراث فرهنگی هر قوم به شمار میرود. برخلاف تصور امروزی از قصه، که بیش تر در ذهن افراد علمی دنیای مدرن، مفهومی غیرعلمی دارد، در دنیای قدیم از اساسیترین مفاهیم بشری قلمداد میشدهاست. به نظر می رسد تفکرات ذهنی انسان گذشته چه در خودآگاه و چه در ناخودآگاه، بی تأثیر از قصه نبوده است. قصهها در خودآگاه و بیش تر در ناخودآگاه کودک جای می گیرند و بسیاری از دردها ی او را تسکین میدهند. کودک به کمک قصه می تواند بر نومیدیهای ناشی از خودشیفتگی، تصمیمهای دشوار ادیپی، رقابت های خواهر و برادری و... چیره شود. یکی از مهمترین اهداف قصهها؛ آماده کردن کودک برای درک تدریجی مسائل زناشوئی است. قصه، ورود صحیح کودک را به دنیای بلوغ جنسی، آن هم از راه کنایه که بیشترین تأثیر را در رشد صحیح او به همراه دارد، فراهم میکند. در این مقاله، کوشیده شده یک قصهی رایج در گویش لکی بر اساس روان شناسی یونگ، تجزیه و تحلیل شود، هم چنین نشان داده شده است که چگونه مفاهیمی همچون «آنیما» و «آنیموس» در ذهن گذشتگان ما وجود داشته است. واژه های کلیدی:
منابع مشابه
تحلیل قصه¬ای لکی بر مبنای روانشناسی یونگ
stories are an important part of the cultural heritage of any nation. contrary to modern scientific notion of the story as being non-scientific, it was considered as one of the most essential human concept in ancient times. it seems that ancient human’s mental thoughts, whether unconscious or conscious, were affected by stories. stories are usually stored more in the unconscious but also in the...
متن کاملتحلیل قصهای لکی بر مبنای روانشناسی یونگ
قصه؛ بخش مهمی از میراث فرهنگی هر قوم به شمار میرود. برخلاف تصور امروزی از قصه، که بیشتر در ذهن افراد علمی دنیای مدرن، مفهومی غیرعلمی دارد، در دنیای قدیم از اساسیترین مفاهیم بشری قلمداد میشدهاست. به نظر میرسد تفکرات ذهنی انسان گذشته چه در خودآگاه و چه در ناخودآگاه، بیتأثیر از قصه نبوده است. قصهها در خودآگاه و بیشتر در ناخودآگاه کودک جای میگیرند و بسیاری از دردهای او را تسکین میدهند. ...
متن کاملتحلیل نماد زنِ جادو در شاهنامه بر مبنای روانشناسی یونگ
در اغلب داستان های ما جادوگران زن هستند و گوش ما بیشتر با ترکیب«زنِ جادو» آشنا است تا«مرد جادو». دلیل این امر را کارل گوستاو یونگ در وجود عنصر مادینه در وجود مردان میداند که همیشه این عنصر در رویاهای مردان، به شکل جادوگر زن جلوه پیدا میکند. و این امری است که در تمام جوامع مشترک است. در ایران زن جادو را درشاهنامه و بیشتر داستانهای عامیانه میبینیم که هر کدام از آنها در جای خود قابل تأمل هستند....
متن کاملتحلیل قصه های رایج در گویش لکی بر مبنای الگوی ولادیمیر پروپ
این مقاله، ابتدا به تعریف قصه، سابقۀ قصه، ساختار قصه و طبقهبندی قصهها میپردازد و سپس دیدگاههای «ولادیمیر پروپ»، قصهشناس مشهور روسی و 31 خویشکاری که او از صد قصۀ رایج در روسیه (قصۀ پریان) استخراج کرده است، همراه با شخصیتهای اصلی قصه و حوزۀ خویشکاریهای آنها نقل میکند. در ادامه، ناهماهنگی الگوی پروپ را با قصههای رایج در گویش یا لهجۀ لکی شرح میدهد و نمونههایی از آن قصهها را ذکر میک...
متن کاملتحلیل نماد زنِ جادو در شاهنامه بر مبنای روانشناسی یونگ
در اغلب داستان های ما جادوگران زن هستند و گوش ما بیشتر با ترکیب«زنِ جادو» آشنا است تا«مرد جادو». دلیل این امر را کارل گوستاو یونگ در وجود عنصر مادینه در وجود مردان می داند که همیشه این عنصر در رویاهای مردان، به شکل جادوگر زن جلوه پیدا می کند. و این امری است که در تمام جوامع مشترک است. در ایران زن جادو را درشاهنامه و بیشتر داستان های عامیانه می بینیم که هر کدام از آنها در جای خود قابل تأمل هستند....
متن کاملتحلیل قصه های رایج در گویش لکی بر مبنای الگوی ولادیمیر پروپ
این مقاله، ابتدا به تعریف قصه، سابقۀ قصه، ساختار قصه و طبقه بندی قصه ها می پردازد و سپس دیدگاه های «ولادیمیر پروپ»، قصه شناس مشهور روسی و 31 خویشکاری که او از صد قصۀ رایج در روسیه (قصۀ پریان) استخراج کرده است، همراه با شخصیت های اصلی قصه و حوزۀ خویشکاری های آن ها نقل می کند. در ادامه، نا هماهنگی الگوی پروپ را با قصه های رایج در گویش یا لهجۀ لکی شرح می دهد و نمونه ها یی از آن قصه ها را ذکر می کن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
مطالعات ادبیات کودکجلد ۴، شماره ۱، صفحات ۴۹-۶۸
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023